Forretningsbetingelser
Forretningsbetingelser for levering af ydelser
Nærværende forretningsbetingelser, samhandelsaftale samt eventuelle skriftlige ændringer hertil udgør den samlede aftale (Aftalen) mellem kunden (Kunden) og ValueAdders CVR nr. 41 20 43 62 (VA). I tilfælde af afvigelser mellem forretningsbetingelserne og samhandelsaftale skal vilkårene i samhandelsaftalen gælde.
Datahåndtering og ansvar Kunden skal stille det nødvendige data til rådighed for VA. Data omfatter informationer og dokumenter relateret til offentlige udbud, herunder udbudsmateriale, kravspecifikationer, tilbudsdokumenter og støtteerklæringer. Kunden accepterer at overdrage data til VA, som opbevarer disse under udførelse af den aftalte opgave. VA er ikke ansvarlig for fejl eller mangler i de data, som Kunden leverer. Kunden er ansvarlig for at sikre, at alle data er korrekte og fuldstændige.
Aflønning Afregningen for opgaver aftales som udgangspunkt forud for opgaveløsningen. Det kan være på baggrund af medgået tid eller fastprisaftaler. Hvis der ikke er lavet en forudgående aftale, sker afregningen efter medgået tid til den til enhver tid gældende timesats. VA kan fakturere Kunden efter afslutning af hver enkelt del-opgave eller månedsvis. Den aftalte timepris er fast i aftaleperioden og kan ikke reguleres. Kunden accepterer ingen ekstra gebyrer eller lignende.
Fakturering og betalingsbetingelser VA sender faktura til Kunden efter nærmere anvisninger fra Kunden vedrørende fakturaindhold mv. Betalingsbetingelserne er 14 dage netto fra modtagelse af korrekt faktura. Rentelovens almindelige regler er gældende.
Overholdelse af retningslinjer og lovgivning VA garanterer, at VA i aftaleperioden overholder alle retningslinjer, som Kunden kræver opfyldt, herunder f.eks. sikkerhed og miljø. VA er forpligtet til at overholde alle direktiver, love, bekendtgørelser, myndighedskrav og regler/påbud gældende for udførsel af opgaver. VA garanterer, at alle ydelser leveret under nærværende samarbejdsaftale opfylder de til enhver tid gældende miljøregler, -love, -bekendtgørelser, EU-direktiver mv.
Ansvarsbegrænsning og forsikring VA’s ansvar er begrænset til det samlede honorar for den pågældende opgave, og VA er ikke ansvarlig for indirekte skader, herunder tab af fortjeneste, tab af data eller andre følgeskader. VA er heller ikke ansvarlig for fejl og mangler i arbejde udført af underleverandører, herunder udenlandske udbudskonsulenter.
Afhjælpning af mangler Er en opgave ikke udført på fyldestgørende vis, forpligter VA sig til vederlagsfrit at udbedre manglerne. Manglerne skal udbedres straks efter, at VA er gjort bekendt med manglen eller efter aftale med Kunden.
Force majeure I tilfælde af force majeure, hertil regnes kun generalstrejke, naturkatastrofer, krig o. lign., som forhindrer opfyldelse, bortfalder parternes forpligtelser i det omfang, og så længe force majeure er til stede. Som force majeure regnes ikke vejrlig, strejke og lockout (opremsningen er ikke udtømmende).
Tvister og fortrolighed Alle tvister – herunder ethvert spørgsmål om forståelse og fortolkningen af samarbejdsaftalen, dens indhold, omfang, ophør eller opfyldelse – skal så vidt muligt løses mellem parterne i mindelighed. Alle samarbejdsaftaler er fortrolige og kan hverken helt eller delvist offentliggøres uden, at parterne på forhånd og skriftligt har aftalt, hvad der kan/skal offentliggøres.
Persondata Såfremt VA’s udførsel af ydelser under nærværende samarbejdsaftale indebærer behandling af personhenførbare oplysninger, er VA til enhver tid forpligtet til at sikre, at gældende dansk persondatalovgivning overholdes, særligt persondataloven (lov nr. 421 af 31. maj 2000 med senere ændringer). VA må ikke behandle personoplysningerne til andre formål end dem, som Kunden har fastsat, ligesom VA ikke må behandle personoplysningerne efter instruks fra andre end Kunden.
Ændringer og misligholdelse Ændringer i forhold til nærværende aftale kan indgås og er alene gyldige, såfremt disse er skriftlige og skriftligt tiltrådt af begge parter. Misligholder VA og/eller Kunden deres samarbejdsaftale, skal den misligholdende part uden ugrundet ophold meddele den anden part dette samt underrette om, hvad der vil blive gjort for at afhjælpe misligholdelsen og for at undgå tilsvarende misligholdelser i fremtiden. Ved gentagne misligholdelser kan disse vurderes at være væsentlige, der berettiger den skadelidte part til at ophæve samarbejdsaftalen med 1 måneds varsel.
Lovvalg og særlige betingelser Aftaler med VA er undergivet dansk ret. I de tilfælde, hvor Kunden bliver tildelt en opgave/vinder et udbud i forbindelse med offentlige udbud, afregner Kunden, som tillæg til det aftalte honorar, en stor fadøl til VA.